Jag hoppas du är här för att stanna

Kylan alltså.

Vad är det med kylan som alla ogillar?
Luften blir friskare, renare och klarare.
Leran försvinner och årets insekter dör.

Nackdelen för mig var bara att hästen var obroddad eftersom det varit plusgrader nästan hela december har jag inte haft anledning att brodda på ännu.
Nu har jag en häst som balanserar upp väldigt bra obroddat även om man rider, självklart rider jag inte på blank-is, men vi har ännu så länge kunnat anpassa ridningen efter underlag.

I fredags dock blev det halt och sen fick jag inse att det börjar bli dags och brodda på!
Idag satte jag igen med det. En dryg timma tog det att få i 16 brodd! Vansinne!
Jag skyller på att jag pressat ner bomulen så tajt i hålen att den knappt gick att få upp igen. Aldrig har det väl varit så svårt och brodda om man inte jämför med första gången i livet jag någonsin broddade.
Jag var gråtfärdig och i upplösningstillstånd då. Men som allting annat lärde jag mig med envishet!

Jag överväger nog både en och 2 gånger att brodda på i samband med skoning nästa gång.
Egentligen inte eftersom jag anser att brodd bara ska användas när det behövs! Varför tvinga hästar att gå i högklackat mer än nödvändigt?



Kommentarer
Maria

R- nästa vecka som de ser ut nu.

lägenhet! osv...

2012-01-09 @ 22:45:43
Pucko

Själv broddar jag bara när det behövs vid motionering, skulle behöva det nu men måste sko om henne först innan det går att brodda. Annars går hon utan brodd i hagen / boxen.

2012-01-10 @ 21:35:41
URL: http://livetmedpucko.nu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Stammis här!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0