Stolpskott till hundägare!

Nu är jag hemma och duchad efter en dag bland isolering, plankor, sågspån, gammal torv och gamla tidningar.


Tillbaka till morgonpromenaden...
Iallafall så träffar jag först en av mina mindre omtyckta hundägare, en kvinna som alltid har koppel släpande efter sina stora vinthundar men ingen fungerandes inkallning, till råga på allt har hundarna en radie på upp emot 50 meter ifrån denna kvinna, emellanåt så mycket som 150...


Självklart börjar en av dessa 2 hundar skälla och komma mot oss, dock är dom så fega att dom håller sig på ca 20 meters avstånd. På gott och ont, jag skällde på hunden och försökte få den att gå iväg. William körde ignorerings-metoden.
Vi lyckades iallafall förvånansvärt lätt skaka av oss denna hund och gick vidare.
Ungefär 500 meter senare är det dags för idiot nummer 2!

Jag förstår mig verkligen inte på vissa hundägare. Denna kvinna var en sådan. Hunden i fråga gick lös med koppel hängandes även denna. Skillnaden var att hunden höll sig något sånär i närheten. Till en början, tills den från ingenstanns plötsligt sprang till oss. När William då dessutom lägger sig ner och faktiskt viftar på svansen och hunden i fråga såg helt okey (trevlig så att säga) ut avgjorde jag att dom fick hälsa.
William insåg dock ganska snabbt att han inte alls ville hälsa och skällde på hunden, med rest ragg och låg svansföring, samtigit som han gömde sig delvis bakom mig...

I detta tillfälle börjar matten som hoppat och lekt längre bort med sig själv börjat närma sig, det är förvisso ett bra sätt att få uppmärksamhet ifrån hunden men om det inte fungerar måste men gå och  ta tag i sin hund!

Varvid idioten frågar om min hund LÖPER!?
Vad fan?!
William?!

Nej, det är en han!
-Jaha är han kastrerad.

Ja...

I detta läge börjar jag undra varför hon inte tar sin hund som vill leka, vilket William tydligt visar att han inte vill!
Det gick så långt att han gjorde små utfall för att få sitt space.
Varvid jag poängterar detta med att han inte är så bekväm i situationen.
Kärringjäveln börjar då med pipig röst kalla på sin hund som nog i normala fall har mindre bomull proppat i öronen.

Efter mycket om, följer hunden iallafall efter henne, hon har fortfarande inte plockat upp sitt koppel utan hunden springer runt lös.
Det dröjer inte lång stund så har vi den i hasorna igen, nu börjar William lacka och både skälla samt morra.
Han vill inte umgås! Det är enkelt. Simpelt, och som hundägare tycker jag man ska respektera detta!

Jag övervägde faktiskt att knyta fast hunden i en stolpe så matten skulle få gå dit och hämta hunden, vilket hade tagit lika lång tid som det skulle gjort för mig och Will att komma iväg ...
Jag gjorde inte detta heller, men hunden sprang återigen efter matten som inte visade en tendens till att bli arg eller hämta sin ouppfostrade hund!

Jag kan nästan garantera att jag nästa gång både ber folk koppla sin hund, hotar med anmälan, eller tar till våld mot deras hund om dom inte förstår.
Jag vet att William ät så totalt ointresserad av andra hundar, det är ett fåtal han vill umgås med, och dom hälsar han endast på sedan är det klart. Jag är hans flock och det är mig han alltid bjuder in till lek, problemet är bara att jag är ömtålig och långsam.



Jag är FÖR hundkörkort! Vissa ska verkligen inte ha hund och jag önskar att uppfödarna såg detta innan dom säljer sina valpar, likasom jag är emot blandrasaveln!


Kommentarer
Anonym

Älskar den där kommentaren "löper hon?". Den kommer alltid !

Om det nu hade varit en tik man haft som inte löpte så är det inte okej.

Jag har bland annat ljugit och sagt att mina hundar är sjuka så att folk ska hålla koll på sina.



mer än hbälften utav allt hundfolk saknar kunskapen och sen undrar dom varför det blir problem.

2012-02-21 @ 06:57:34
URL: http://jempnifer.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Stammis här!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0